Vertaistukea

Mitä vertaistukitoiminta on?

• Antaa mahdollisuuden keskustella samaa sairautta sairastavan kanssa sairaudesta ja mieltä askarruttavista asioista.
  • On tarkoitettu reumaa ja muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastaville sekä heidän läheisilleen.
  • Toimii kuuntelijana kuuntelua ja keskustelua kaipaavalle.
  • Voi olla apuna ja tukena elämän muutoksissa.
  • Auttaa, jos lapsen tai läheisen sairaus ahdistaa.
  • On luottamuksellinen ja vaitiolovelvollinen keskustelukumppani.
  • Antaa mahdollisuuden yhteydenottoon myös nimettömänä.
  • On Suomen Reumaliiton kouluttamien vertaistukijoiden tarjoamaa toimintaa.
  • Vertaistukiryhmien kokoontumisista ilmoitamme Harrastusryhmät ja -kurssit -sivulla.

Oulun Reumayhdistyksen vertaistukijat

Nivelreuma

Ritva Laine p. 040 567 0381

Susanna Niemelä p. 045 358 5998

Aimo Tikkanen p. 040 752 2311

Fibromyalgia

Leena Turunen p. 0400 417 718

Taina Kylmänen p. 040 7166 581

Tuula Pekkala p. 040 591 6649

Sidekudossairaudet

Katja Törmi, katja.tormi(a)mail.suomi.net

Osteoporoosi

Susanna Niemelä p. 045 358 5998

Ritva Laine p. 040 567 0381

Vertaistukiryhmät

Fibromyalgiayhmä kokoontuu joka kuukauden toisena maanantaina toimistolla klo 17-19.

Fibromyalgiaa sairastavien oma vertaistukiryhmä. Keskustellaan teekupposen äärellä ajankohtaisista teemoista ja jaetaan kuulumisia.

Katso sivu Avoimet vapaaehtoistehtävät, jos olet kiinnostunut vetämään ryhmää vaikkapa nuorille tai miehille.

.

Löydä vertaistukea juuri sinulle linkki www.reumaliitto.fi/vertaistuki

Olemme mukana Vertaistalossa! Vertaistalo.fi on valtakunnallinen verkkopalvelu, joka auttaa löytämään vertaistukea ja luotettavaa tietoa vertaistuesta myös paikallisesti. Vertaistalon sisällöntuottajana toimii HUSin ja EJY ry:n kehittämä OLKA®-toiminta. Vertaistalo on osa Terveyskylää, jota rakennetaan Suomen yliopistosairaaloiden yhteistyönä tiivisti yhdessä ammattilaisten, potilasjärjestöjen, potilaiden ja heidän läheistensä kanssa. Terveyskylän rakentamista koordinoi HUS.”

Fibromyalgiapolku (klikkaa) on sivusto tiedonhankinnan ja omahoidon tueksi. Voit hyödyntää sivustoa tutustumalla sisältöön ja tekemällä harjoituksia ajasta ja paikasta riippumatta silloin, kun sinulle sopii.

Fibromyalgiapolun avulla pyritään pysyviin, terveyttä ja hyvinvointia edistäviin muutoksiin, joita on mahdollista toteuttaa pitkällä aikavälillä.

Sivusto sopii parhaiten, jos fibromyalgia on todettu äskettäin tai muutama vuosi sitten.

Sivuston tarkoituksena on tukea oman hoitotahon ja lääkärin antamaa ohjausta. Sivuilla ei anneta yksityiskohtaisia hoito-ohjeita, eikä se korvaa oman hoitopaikan antamaa hoitoa ja ohjausta.

Sivuston sisältö perustuu tutkittuun tietoon fibromyalgiasta.