Liikunta

Liike on lääke!

Yhdistys järjestää mahdollisuuksien mukaan erilaisia liikuntatapahtumia, niistä
ilmoitetaan erikseen. Seuraa lehti-ilmoittelua, kotisivuja ja Facebookia.

Syksyn liikuntatarjonta suunnittelussa.

LIIKUNTARYHMÄT KESÄTAUOLLA

Kuntosalin käyttö yhteistyössä Hengitysyhdistyksen kanssa

Oulun seudun Hengitysyhdistys tarjoaa Reumayhdistyksen jäsenille kuntosalivuoroa Luovilla, Nahkatehtaankatu 3, TIISTAISIN klo 17.30-19.00. Maksu 10 €/vuosi. Ilmoittautumiset Hengitysyhdistyksen toimistolle ma-ke 040-5057495.

Boccia

Boccia on kuulapeli, joka jossain määrin muistuttaa perinteisiä eurooppalaisia kuulapelejä, lähinnä petankia. Boccia on vammaisurheilulaji.

Harjoitukset PERJANTAINA 10.00-12.00 Oulun urheilutalo, Rantakatu 15, Palloilusali 2. krs.

Harjotukset on yhdessä erityisjärjestöjen kanssa ja vapaata harjoittelua. Pelaajat voivat osallistua jännittävään Boccia-tervapelisarjaan. Tule mukaan pelailemaan! Maksuton. Yhteyshenkilö Aimo Tikkanen p. 040 752 2311.

Boccia-opas: http://www.cp-liitto.fi/files/505/CP-liiton_Bocciaopas_2008.pdf

KURSSI TÄYNNÄ!

RETU (Reuma- ja Tules-sairaudet) -liikuntapäivät

Oulun Reumayhdistyksen ja Oulun ammattikorkeakoulun (OAMK) kanssa yhteistyössä järjestämät RETU-liikuntapäivät. Tarkoitettu Reumayhdistyksen jäsenille.

OAMK:n sosiaali- ja terveysalan opiskelijat ohjaavat ja opastavat erilaisissa harjoituksissa. RETU on syksyisin 10 päivää ja keväällä 3 päivää kestävä kurssi. Kurssi järjestetään OAMK Kontinkankaan kampuksella, Kiviharjuntie 4, 90220 Oulu. Omavastuu 60 €/hlö, maksetaan Reumayhdistyksen tilille.

Kurssille otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä, ensikertalaiset ovat etusijalla. Tiedustelut ja ilmoittautumiset Johanna Nummela 044-269 6064 tai Anna Poropudas 0440 557 917.

Oulun kaupungin ohjatut ryhmät ja palvelut

Oulun kaupungin liikuntapalvelut tarjoaa yhteistyötahojensa kanssa ohjattuja liikuntapalveluita ikäryhmittäin ympäri vuoden. Kaupungin erityisliikunta tarjoaa omaan hyvinvointiin innostavia liikuntaryhmiä ja opastusta henkilöille, joilla on pitkäaikaissairaus, liikuntarajoite tai tarve apuvälineille. Lisätietoa https://www.ouka.fi/oulu/liikunta-ja-ulkoilu/ohjatut-ryhmat-ja-palvelut

Esim. liikuntaryhmä;
Vaikeaa reumaa sairastavien ryhmä, Oulun Kaupunginsairaalassa alkaa torstaina 5.9.2019, kuntosaliryhmä alkaa klo 16.00 ja allasryhmä alkaa klo 16.55, ilmoittautumiset Anu Palokangas p. 0447038049, anu.palokangas@ouka.fi. Kausimaksu 30,-, maksetaan kaupungin liikuntavirastolle.

Tuki- ja liikuntasairaiden liikuntaryhmät,
  Neurologiset- ja pitkäaikaissairaiden liikuntaryhmät ja
  Liikunta- ja toimintarajoitteisten liikuntaryhmät löydät täältä.
  Senioroiden ja ikääntyneiden liikuntaryhmät löydät täältä.
  Työssäkäyvien liikuntaryhmät löydät täältä.

Lisätietoja Oulun kaupungin liikuntaryhmistä löydät täältä.

Seniorikortti

Seniorikortti on tarkoitettu oululaisille yli 65-vuotiaille itsenäiseen kuntoiluun Oulun kaupungin kuntosaleille yleisö- ja seniorivuoroille sekä uintiin ja vesivoimisteluun arkisin kello 16.00 saakka. Seniorikortti ei oikeuta ohjattuihin kuntosali- ja liikuntaryhmiin. Kortin saa ostettu liikuntapaikoista ja Oulu10.

Liikunta-avustajakortti

Oululainen pitkäaikaissairas tai vammainen voi hakea liikunta-avustajakorttia, mikäli hänellä on avustajan tarvetta Oulun kaupungin liikuntapalveluiden sisäliikuntapaikoissa. Liikunta-avustajakortilla avustaja pääsee maksutta mukaan.

Kortin saamista varten tarvitset ajan erityisliikuntaohjaajalle sekä valokuvan, avustajakorttihakemuksen sekä kuntoutussuunnitelman.

EU:n vammaiskortti

EU:n Vammaiskortti on vapaaehtoinen kommunikoinnin ja osallistumisen apuväline. Se on tarkoitettu ihmisille, jotka tarvitsevat erityistä tukea osallistumisessa yhteiskunnan toimintaan. Kortin hakemisen yhteydessä peritään 10 euron maksu. Kaikki kokeilujakson (2018-2020) aikana haetut kortit ovat voimassa vuoteen 2028.

Vammaiskorttia haetaan Kelasta.

ASAHI

Asahi sopii kaikille

Asahi on Suomessa kehitetty yksinkertainen terveysliikuntamuoto, jossa on mukana itämaisia elementtejä. Helpot liikesarjat tehdään hengityksen tahdissa. Liikkeet voi tehdä joko seisten tai istuen. Asahi onnistuu myös pyörätuolissa.

Kahden sivun asahi-ohjeet voit ladata alla olevasta linkistä.

PDF-tiedostoAsahi_Reuma_lehti_2_18.pdf (2.5 MB)
Katso perusliikkeet Asahiin.
PDF-tiedostoReumaliitto_Somejumppa_ohjeet.pdf (3.9 MB)
Niska ojennukseen jumpalla.

Liikkuvuusharjoituksia selkäkipuun

Hyvä selkärangan ja lonkkanivelten liikkuvuus vähentää alaselkäkipua. Nivelten ja rangan hyvä liikkuvuus on osa ryhtiä ja vähentää välilevyjen epätasaista kuormitusta. Yhdistä liikkuvuusharjoitukset hengitykseen. Jos selkäsi on kipeä, aloita harjoitukset makuulla ja etene istuen ja seisten tehtäviin liikkeisiin. Toista jokaista liikettä noin 5 kertaa.